Gruzie
Teď zpětně už těžko říci přesně, v čí hlavě se vlastně zrodil nápad navštívit takto neobvyklou destinaci, ale byl to jeden z nejlepších nápadů v historii nápadů. Kvalitu tohoto nápadu ocenila většina naší družiny, a i proto jsme se sešli ve čtvrtek 1. srpna 2019 v 16:40 v prvním terminálu pražského letiště Ruzy… pardon… letiště Václava Havla v hojném počtu šesti lidí. Jmenovitě – Sarah, Fanda, Topol, Štěpán, Dan a já.
Po nočním přestupu v Istanbulu, kdy se nikdo z nás pořádně nevyspal,
neboť nám za hlavami stále někdo operoval se sbíječkou, jsme zamířili do
cílové destinace, kterou bylo mezinárodní letiště Šoty Rustaveliho
Tbilisi.
Po průchodu moderně vyhlížejícím terminálem, při němž si někteří
z nás zakoupili za hubičku tamní SIM karty s dostatečným objemem dat,
jsme doběhli právě odjíždějící autobus, který podle aplikace
Tbiliského dopravního podniku vůbec odjíždět, ale podle odjezdové tabule
měl a dopravili se na nejbližší stanici metra Samgori, jejíž přítomnost
na místě byla jen velmi slabě patrná.
Nicméně vchod jsme našli a místní šmelitel nám umožnil cestu i bez
vlastnictví čipové karty, kterou člověk pro cestu metrem za normálních
okolností potřebuje. Většina souprav je Pražákovi velmi povědomá, neboť
se jedná o téže sovětské soupravy vyrobené v Mitiščinu, které byly
dokonce zrekonstruovány do stejného vnějšího designu. Zásadním rozdílem
je ovšem enormní hluk, který Tbiliské soupravy vydávají při jízdě, ale
patrně je částečně na vině i kvalita kolejového svršku.
Hned jak se metro vynořilo z tunelu na povrch, byl čas vystoupit. Dojeli jsme
totiž k autobusovému nádraží Didube, odkud vyjíždí nejrůznější
vozidla do Stepantsmindy, našeho prvního cíle. Před odjezdem jsme ale měli
v plánu ještě zakoupit nejrůznější nezbytnosti k epochálnímu výletu.
Nevěděli jsme ale, že v takovém případě nesmíme vkročit na plochu
nádraží, neboť se nám tam začnou věnovat nejrůznější individua,
která mají za cíl být poctěni naším výběrem a odvézt nás do
Stepansmindy. Skoro nikdo navíc neovládá angličtinu (respektive umí pouze
základní fráze), ale i přes jazykovou bariéru jsme se nakonec domluvili a
bylo nám umožněno nakoupit zásoby.
Cesta do Stepantsmindy byla zajímavá zejména proto, že to bylo naše první
seznámení s provozem na gruzínských silnicích, který je definicí chaosu.
Vše je umocněno tím, že velké množství aut je importováno ze zemí
s levostranným provozem, a tak i přesto, že se v Gruzii jezdí vpravo,
hodně lidí řídí auto z pravé strany. Tímto případem byl i náš
řidič, který se ještě k tomu na silnici choval jako absolutní magor a
měl neustálou potřebu předjíždět.
Nicméně do cíle jsme dojeli v pořádku a po zapůjčení potřebného
vybavení k výstupu (mačky, lana, cepín apod.) jsme se tedy mohli vypravit
strmě vzhůru ke kostelu nad městem. Už o pouhých 200 metrů výš se
před námi otevíraly úchvatné scenérie a na úrovni kostela, o 500 metrů
výše mohly být ještě úchvatnější, ale byli jsme bohužel zahaleni do
mlhy, a tak jsme se zmohli jen na rychlou večeři, postavení stanů a
spánek.
Následujícího dne nás čekalo opravdu enormní převýšení, abychom se
dostali do základního tábora u tzv. meteostanice. Dřina to byla obrovská a
museli jsme překonat i jazyk ledovce, ale odměňovaly nás úžasné výhledy
na zatravněná údolí i zcela holé hory. Po dosažení 3650 m n. m., kde se
nachází meteostanice, už se ale představy o našem cíli poněkud rozešly.
Sára, Topol, Štěpán a Dan chtěli vystoupat až na Kazbek (5047 m n. m.),
což jsme ale s Fandou považovali za poněkud nebezpečné a rozhodli se, že
cesty na vrchol se nezúčastníme.
Následující noc byla asi nejhorší, kterou jsme kdy zažili. Foukal velmi
silný vítr, což nebylo nic úplně nového, protože foukal pořád, ale
v noci se k němu přidal i silný déšť. Stan, v němž jsem spal já
s Fandou a Topolem, tento nápor přírodních vlivů nevydržel, a tak jsme
byli asi od 3 ráno vzhůru a chránili stan před spadnutím až do
rozbřesku, kdy jsme se přesunuli do budovy. Jelikož stále pršelo a padla
hustá mlha, shodli jsme se, že příští noc v promočeném stanu strávit
nemůžeme a zaplatili si postele v budově, kde pro nás naštěstí měli
místo.
Odpoledne se počasí umoudřilo a zatím všichni dohromady jsme vyrazili na
“aklimatizační trek”. Došli jsme na cca 4000 metrů a po podobné trase
se vrátili do tábora. Noc jsem s Topolem a Fandou strávil v budově,
ostatní zůstali ve svém použitelném stanu. Topol nás ale kolem jedné
hodiny ranní v budově zanechal a i s ostatními vyrazili dobýt Kazbek.
S Fandou jsme se ale v táboře rozhodně nenudili. Bylo sice již jasno, ale
vítr snad ještě zesílil, a tak se náš za normálních okolností
jednoduchý úkol postavit stan, aby se usušil, stal velmi obtížným. Navíc
se nám při tom podařilo zlomit jednu z tyčí, na jejíž opravu jsme si
museli vyžádat izolepu od zřízence v budově. Tu jsme mu pro jistotu
ukradli, abychom tyto opravy mohly opakovat každý večer.
Stan se nám ale nakonec postavit a usušit podařilo a druhá část výpravy
se kolem třetí hodiny zcela nepoškozena vrátila z Kazbeku, který ale
nakonec kvůli nepříznivému počasí nedobyli. Skončili přibližně na
4800 m n. m. Těšili jsme se tedy na kvalitní spánek. Toho se nám ale
nedostalo, neboť vítr brzy vyrval většinu uchycení našeho stanu, a tak
jsme museli v pravidelných intervalech vycházet na správky. Druhá skupina
spala ale pravděpodobně poměrně v poklidu
Ráno už byl čas vyrazit dolů. I přes zásadní nedostatek spánku se
nešlo úplně špatně a zvládli jsme už kolem třetí hodiny dorazit zpět
ke kostelu nad Stepantsmindou, kde jsme rozbili opět tábor a tři hrdinní
členové výpravy – Dan, Topol a Štěpán – dokonce podnikli cestu do
města, aby koupili něco málo sladkého a kapku alkoholu (tentokrát ještě
zůstalo u piva).
Údolím pod kostelní skálou jsme se vypravili do výchozího bodu. Po
vrácení vybavení a ochutnávce místního chleba se nám podařilo sehnat
kvalitní odvoz do Tbilisi. Do Mercedesu Vito jsme se všichni pohodlně i se
zavazadly vešly a i řidič se choval zcela normálně a byl i ochoten
odvézt nás mimořádně až k “vagzálu”. Nočním vlakem jsme totiž
chtěli jet na opačný konec země.
V odbavovací hale jsme si (poněkud překvapeně) odebrali pořadové číslo
na nákup jízdenek. Po asi 20 minutách čekání jsme požadavek sdělili
paní za přepážkou a ta nás probudila k životu veškeré naše
improvizační schopnosti, když nám řekla, že jsou v námi zamýšleném
spoji do Zugdidi pouze 3 volná místa. V asi 30 sekundách se nám podařilo
vyhledat nejbližší destinaci, kam jede také vlak – Poti , zeptat se
paní, kdy jede a jestli je volný a usnést se na tom, že nový spoj
využijeme. Mírným problémem bylo, že spoj odjížděl za 25 minut,
v nichž jsme ještě museli nakoupit občerstvení. Vlak jsme nakonec
s přehledem stihli. Souprava byla poměrně moderní a jízda komfortní.
Viděli jsme mnoho zajímavých scenérií.
Cesta do přímořského Poti trvala asi 5,5 hodiny, a tak jsme dorazili asi
v 11 hodin. Snahou bylo dostat se pěšky skrz město k moři, kde jsme
chtěli přespat. Cestou jsme ale potkali policejní hlídku. To by ještě
nebylo tak zvláštní. Zajímavější je, že u nás zastavila. Po
několikaminutovém dorozumívání se přes tlumočníka jsme pochopili, že
nás chtějí odvézt na “bezpečné místo”, což byl pojem, který nám
nikdo nedovedl vysvětlit. Policisté byli ale velmi neodbytní, a tak jsme
zanechali odporu. Naskládali nás všechny do pick-upu a závratnou rychlostí
nás na modrých majácích odvezli ke sladkovodním jezerům nedaleko moře.
Jelikož jsme už byli unaveni, rozhodli jsme se po chvíli zůstat na tomto
místě, což se ukázalo jako vhodné, neboť nás policisté přijeli ještě
několikrát v noci zkontrolovat a těžko říct, jakou akci by uspořádali,
kdyby nás na “bezpečném místě” nenašli.
Ráno jsme se po téměř týdnu konečně umyli v jezeře a příjemnou
procházkou kolem moře se vrátili do města. Vyhledali jsme restauraci,
zakoupili přehršel lokálního jídla a posléze jsme se vydali na autobusové
nádraží, kde jsme našli maršrutku pro cestu do Zugdidi. Ta byla velmi
stísněná, ale ne příliš dlouhá, takže se to dalo vydržet. V Zugdidi
jsme chtěli s dostatečným předstihem zakoupit jízdenky na vlak zpět do
Tbilisi, a tak jsme tak učinili ještě před odjezdem do Mestie.
Zde se na nás nalepil Georgij. Neskutečně vlezlý vlastník Toyoty Isis,
která byla očividně pro nás nedostatečně velká, což si on ale odmítal
připustit, a tak zavazadla za pomoci několika kumpánů do kufru násilím
narval a my už jsme se prostě někam poskládali. Zvládnout celou asi
tříhodinovou cestu Georgijovu družnost nebylo snadné a patrně se neobešlo
bez trvalé vzpomínky.
V Mestii jsme překvapivě rychle našli ideální místo pro stanování a
použili jsme ho. K ránu nás na něm jen navštívil kůň a 2 krávy.
Fandovi bohužel otekla noha, a tak se rozhodl, že místo výletu ke křížku
na skále nad Mestií navštíví místní nemocnici. Stoupání ke kříži
bylo skutečně velmi ostré, chvílemi se jednalo už skoro o horolezení, ale
nahoře nás čekala odměna v podobě dokonalého výhledu na všechny strany
a štědrých Slováků, kteří se s námi podělili o zásoby piva.
Zpět v Mestii jsme navštívili kavárnu, opět ochutnali místní speciality
(hlavně chačapuri), opětovně se shledali s Fandou a po neblahých
zkušenostech s řidiči provozujícími vozbu osobními automobily zakoupili
jízdenku na “autobus”.
Po přespání na stejném místě jako předchozí noci jsme ještě
navštívili strážní věže v Mestii. Za pouhé 2 lari (cca 16 korun) zde
lze vylézt až na střechu – sem ještě bezpečnost nedorazila.
Autobus, na nějž jsme zakoupili lístky, byl Mercedes Sprinter, v němž po
plném naložení nebyla jízda příliš pohodlná, ale alespoň se tam nikdo
nechtěl družit jako Georgij. Řidič byl místní, a tak cestou řešil
nejrůznější osobní záležitosti. Nejprve zastavil u silnice dvěma
ženám, které se ještě do vozu vešly. Horší to bylo o několik
kilometrů dál, kde na něj zřejmě čekalo asi 6 lidí. On zastavil,
otevřel dveře, ale skupina lidí si všimla, že se tam asi nevejde, což
zavdalo příčinu k hádce. Ze skupiny se vyčlenili dva muži a začali
řidiče kárat. Ten zaujal zcela flegmatický postoj, nechal je vyřvat, a
když se situace uklidnila, odjel. Další jeho funkcí byla také dodávka
cigaret ze samoobsluhy přímo k domu.
Do Zugdidi nás ale v pořádku dovezl. Udělali jsme si poslední večeři na
vařiči a dostavili jsme se na noční vlak. V něm bylo neskutečné horko,
protože stál celý den na nádraží a nedovedli jsme si představit, že bude
možné v tomto prostředí usnout. Jízda ale umožnila větrání a po
chvíli bylo již v kupé příjemně.
Během osmihodinové cesty jsme se všichni myslím dostatečně vyspali a byli
jsme po ní tedy připraveni na prohlídku velmi kontrastního města Tbilisi.
Jelikož bylo nedlouho po šesté hodině ranní, museli jsme zabít čas do
otevření nějaké kavárny, kde jsme si chtěli dát snídani. Prošli jsme
proto málo upravenou čtvrtí na levém břehu řeky Mtkvari v blízkosti
nádraží, řeku jsme přešli a ve výrazně hezčí centrální části
města jsme ideální kavárnu našli. Ke každé kávě v tomto podniku
dávali citát nějaké hvězdy populární hudby. Ty byly napsány
v angličtině, ale ten, kdo je psal, angličtinu asi příliš neovládal, a
tak jsme si mohli přečíst velmi zábavná a velmi chybná slova jako
beatuful, torm nebo reqard. Co ve skutečnosti znamenat měla si můžete
domyslet sami.
Pak jsme se chtěli svézt nedalekou lanovkou. Po příchodu ke spodní stanici
jsme ale zjistili, že je zde pouze kancelářská budova a po lanovce ani
stopa. A tak jsme zamířili k jiné lanovce, jejíž přítomnost jsme si
předem ověřili. Cestou jsme se zastavili na oběd, při němž jsme se
strašně přežrali a prošli jsme se po opravdu zbytečně pompézní lávce,
která je jedním ze symbolů města. Vede do parku, kde se kromě dolní
stanice lanovky nachází ještě velice zajímavá koncertní hala. Nad parkem
má pak rezidenci prezident (v současné době prezidentka) Gruzie.
Na kopci, kam vede lanovka, jsme pak obdivovali sochu matky Gruzie a byly odtud
vidět všechny moderní stavby, které se do tohoto poněkud zastaralého
města příliš nehodí. Z kopce dolů jsme se dostali skrz botanickou zahradu
a pak už byl čas vyrazit do našeho ubytování. To jsme zamluvili ráno a
nacházelo se v podstatě po cestě na letiště, což je velmi lukrativní
lokalita, a tudíž nás překvapila jeho láce.
Nedůvěra ale byla rozptýlena poměrně záhy po příjezdu, protože
i přesto, že jsme se ubytovali v polorozpadlém paneláku (v této oblasti
ale jiné budovy nebyly), zevnitř byla zřejmá zásadní rekonstrukce, takže
pokoje nebyly vůbec špatné.
Ráno už byl čas vyrazit na letiště, abychom stihli naše letadlo do
Istanbulu, kde nás čekal ještě delší přestup. I ten jsme ale bez
problému zvládli a dalším letadlem Turkish airlines jsme byli bezpečně
přepraveni zpět na letiště Ruzy… pardon – letiště Václava Havla.
Myslím, že za všechny členy výpravy můžu říct, že tato výprava byla
ze všech rozhodně nejlepší, nejzajímavější, nejpřekvapivější a
nejvíce vzrušující a už teď hovoříme o zopakování návštěvy,
protože Gruzie nám má ještě mnoho co nabídnout.
Bobeš
FOTOGALERIE
««« Předchozí text: Tour de Kačák - očima závodníka
Následující text: 21. Balvanův běh - NOVÉ FOTKY »»»
Na úvodní stránku